eesti english

Uudised

Jul 30, 2010

Hiiu naised edendavad meresõitu


Kui vanasti öeldi „naine laevas, laev põhjas“, siis tänapäeval see enam ei kehti. Pühapäeva pärastlõunal asus Lehtma sadamast Soome poole teele purjelaev Valborg, pardal üheksa kanget hiiu naist. Harda Roosna (harda.roosna@hiiuleht.ee) kirjutab Hiiu Lehes Hiidlaste Koostöökogu rahvusvahelise LEADER projekti algusest ajaloolisel purjelaeval Valborg.

Maime Berkmann, Juuli-Ann Tähiste, Helle-Mare Kõmmus, Reet Kokovkin, Aivi Telvik, Anu Pielberg, Heidi Kõmmus, Ly Kaups ja Lotta Kaups olid need vaprad, kes kapten Marko Kallio juhtimisel võtsid ette neljapäevase merereisi koos 14 soomlasest tudengi ja laeva kümneliikmelise meeskonnnaga.

Laevameeskonna liige Paula Tenho rääkis, et Valborgil kulus Helsingist Lehtmasse jõudmiseks alla ööpäeva – laupäeva keskpäeval anti otsad ja pühapäeva hommikul  7.30 oldi juba Lehtmas. Algul kui tuult polnud, maitses laevapere saunamõnusid – tänapäeva laeval on ka saun olemas. Öösel tõusis tuul ja laeva kiiruseks kujunes isegi 5 sõlme.

Tasakaal meeste kasuks oli natuke parem teisel alusel Runbjärnil, mis startis Tallinnast sama sihtmärgi poole – Pori lähedal asuvasse Laitakari sadamasse kaljas Ihana vettelaskmise pidustustele. Sellel oli viis hiiu meest – MTÜ Hiiu Halulaev juhatuse esimees Ain Tähiste, Toomas Kokovkin, Viktor Tammsaar, Andres Lebin ja Ülo Eller ning kaks naist Paula Kokovkin ja Helen Tammsaar. Lisaks muidugi kapten Veljo Heinmets ja veel mõned meeskonnaliikmed.

Leader programmi toetatud reisiga suundusid hiidlased Soome selleks, et omandada naabritelt  meresõidukogemusi suure n-ö päris laevaga ja uurida nende puulaevade ehitust. Lõppeesmärgina aga taastada Hiiumaa kui kuulsa mereriigi maine.

„Hiiu saare jaoks on iga nii suure purjelaeva saabumine sündmus. Hiidlaste jaoks, aga on see reis ühe rahvusvahelise koostööprojekti algus,“ kinnitas MTÜ Hiidlaste koostöökogu tegevuskeskuse juhataja Reet Kokovkin. Projektis osaleb kaks partnerit Taanist ja üks, Karhuseutu tegevuskeskus Soomest. „Tahame õppida avamerel purjetamist ja taastada Läänemere purjetamistraditsioonid,“ ütles Kokovkin üsna veendunult.

Tema sõnul on kahju tasapisi hääbuvast Lehtma sadamast, mis Hiiumaal pea ainus, kuhu suured laevad vabalt ligi pääsevad. „Sadama omanikud peaks sügavalt mõtlema, kuidas sadamat arendada, et see siin tühjalt seisma ei jääks,“ ütles Kokovkin.

Hiidlaste Koostöökogu juhatuse liige Anu Pielberg tunnistas, et nii pikk mereresi on tema elus esmakordne ja seetõttu ei oska ta midagi ei karta ega oodata: „Loodan, et see saab olema huvitav, kogemusterikas, et saame uusi ideid ja kontakte, kuidas neid Hiiumaal ära kasutada;“ ütles Pielberg.

Teine juhatuse liige Ly Kaups oli hämmeldunud, et reisi laevakohtade järgi polnud Hiidlaste Koostöökogu liikmete hulgas erilist huvi ja osa kohti jäigi täitamata. „Üritame aru saada miks huvi nii väike oli, aga ometi paneb imestama, et ei kasutatud nii ainukordset võimalust, mida iseseisvalt organiseerida on keeruline ja kallis,“ nentis Kaups.

Laeval suurt projektijuttu muidugi ei aetud – kohe määrati kõigile  köögitoimkonnad, selgitati millal kellelgi on vaht ja millal vabavaht. Enne teeleasumist pakuti suppi ja saia, mida hiidlased sõid laevalael. Keegi märkas, et supp oli liig vürtsikas ja teine, et saiatükk on natuke hallitanud. „Pole siin midagi – laeval tuleb süüa mida antakse,“ kutsus keegi kurtja korrale.

Laev väljus Lehtmast kell 15.30 ja kella 18ks kui Tahkuna tuletorn paistis veel tillukese tikuna, oli hiidlastel esimene navigeerimiskoolitus tehtud ja kõik saanud rooliratastki pöörata, raporteeris Kokovkin.

Kokku saab seekord meresõidukogemuse 26 hiidlast, osa neist lähevad Soome bussiga ja naasevad laevadel. Reisist valmib ka film. Valborgil toimuva jäädvustab filmilindile Aivi Telvik, Runbjärni elu Toomas Kokovkin.