eesti english

Uudised

Oct 8, 2018

Maitseid templirüütlite maalt


Projekt Rural Flavours tegeleb kohalike maitsete, toidu- ja käsitöötraditsiooni turismis rakendamise kogemuse vahetamisega partner-tegevusgruppide vahel. Projekti esimene töökoosolel ja kogemuse vahetamine toimus 2018 aasta septembri lõpus Portugalis, pealinnast 160 km kaugusel Torres Novos külas. LEADERi alal on kuus iidset templirüütlite lossi, mida piirkonna turundamisel asuti kasutama kakskümmend aastat tagasi, kui LEADER esimest korda Portugalis käima läks. Selleks loodi LEADERi abil koguni oma turismifirma, kes töötas välja turismipaketid ja korraldas ka oma LEADER grupi sõitusid. Küsisin, et kuidas selline firma pidamine läheb kokku ettevõtete võrdse kohtlemisega, siis vastuse sain kollegilt Jorge Rodrigueselt: "Kakskümmend aastat tagasi ei olnudki kohalik turism arenenud, keegi ei tegelenud sellega. Loomulikult võtame me nüüd, kus firmasid on tekkinud, kolm pakkumist, kui ise soovime kuhugile sõita. Kaalume nüüd turismifirma maha müüa, at kõik oleks veelgi läbipaistvam". Piirkonnas on mitmeid festivale, millega saab külalisi koha peale kutsuda, kuulsaim neist on kuivatatud toidupoolise fesitval, mis sügisesel ajal suisa kaks nädalat kestab. Kohalik projekti partner, LEADER meedet rakendav ADIRN koostöökogu, kutsus meid oma festivalile osalema. Festivali tarvis oli keset linna paigaldatud üüratu kaarhall, mis ka platsil kasvavad puud ilusti ära kattis. Laadal osalejaid oli palju, peamiselt olidki müügil kuivatatud puuviljad, mesi ja moosid, aga ka käsitööd, ning ühe leti taga müüdi kodukaupu. Laada avamise õhtul kestis pidu linna peal suisa varaste hommikutundideni, mis näitas, et rahvas ootas pidu ja võttis osa täiel rinnal.

Projekti partnerid sätiti telgist välja, meile tundmatu puu alla, kuhu meil kaeti lauad. Et ka rahvuslik televisioon tegi laada avapäeval terve päeva ülekannet, siis ka meile anti märku panna välja rahvuslipud, et oleksime paremini nähtavad ja äratuntavad. Hiidlaste ülesandeks sai maha müüa kaasa toodud kuivtoidud: Hiiu Pagari seemnemaiuse ja küüslauguleivad, Hiid OÜ nõgese ja marjapulbrid, Lepaniidi kitsejuustud ja Pilderi kuivliha. Partnerid mitmest riigist said väljapanna järgmist: Soome tuli imekaunite hõbeehetega teemal "võta aega elada" ja vilttoodetega; horvaatia tutvustas oliivõli, seenehoidiseid, juustusid ja valmistas väga efekstselt lõkkel traditsioonilist juustupirukat; hispaanlased pakkusid uuedsel plastmasspakendisse pakitud puuvilju; küproslased pakkusid mett, maiuseid ja valmistasid kohapeal suhkrusiirupis ja õlis küpsetist. Portugali nn enda lett oli loomulikult kõige mahukam ja sisaldas kohalikke maitseid mee, õli, veini ja kuivatatud puuvilja näol.

Pildil: valmistume laadaks 

Loomulikult tekib küsimus, kuidas meie maitsed sobisid kohalikule elanikule? Vastus on, et võttis uudistama. Magus seemnemaius oli kõige sobivan, sest kuigi küüslauk on koha peal tundud asi, siis musta leiba ei olnud keegi enne näinud. Nõgesepulber on aga ka meil nii uudne asi, et vajab harjutamist niikuinii, pealegi nõges Torreses eriti tuttav taim ei olnud. Juust ja kuvliha see-eest võeti vastu tuntud headuses. Müügikogemusest veel nii palju, et meile algas laadapäev keskpäeval ja kella 19ks pidime juba lõpetama. Kui aga peale projekti õhtusööki laadalt läbi läksime, siis selgus, et õige müügihoog saadi sisse just vahetult enne südaööd.

Järgmisel päeval pärast projekti partnerite esinemist laadal, viidi meid tutvuma piirkonna projektidega: veinimõis, kus tehakse templirüütlite veini; marjatootja, kes kasvatab ühtlasi kultuurmustikaid ja LEADER toel ehitatud templirüütlite stiilise söögikohta. 

Pildil Horvaatia lõkkel küpsenud juustukook

Järgmine festival, millest projekt osa võtab, toimub mais Horvaatias. 

Loe pikemalt siit